Microsoft Office 365
Pracownicy Uniwersytetu Warszawskiego mają możliwość skorzystania z pakietu Microsoft Office 365, który jest usługą w chmurze. By móc edytować dany plik, trzeba wysłać go do wirtualnego dysku OneDrive który udostępniany jest tak samo jak pakiet Microsoft Office 365, dzięki umowie między Uniwersytetem Warszawskim, a Microsoftem.
By uzyskać dostęp do pakietu, potrzebny jest login i hasło do usługi Microsoftu. By je zdobyć przechodzimy pod ten adres i na samym dole mamy nasz login (albo możemy go utworzyć, jeśli nie zrobiliśmy tego wcześniej) i ustawić bądź zresetować hasło.
Windows
Po zalogowaniu się do systemu, w menu start wyszukujemy pozycji o nazwie Office (możemy też kliknąć lewym przyciskiem myszy i zacząć wpisywać słowo office - również znajdzie odpowiedni wpis w menu start). Po kliknięciu, pokaże nam się możliwość zalogowania albo utworzenia bezpłatnego konta, wybieramy logowanie. Okno logowania zaproponuje albo logowanie przez konto służbowe albo konto Microsoft. Wybieramy konto służbowe. Wpisujemy nasz login jaki jest widoczny w mojekonto.uw.edu.pl - np. j.nowak@uw.edu.pl
- i przechodzimy dalej, podając hasło, jakie ustawiliśmy dla tego konta względem usług Microsoftu.
Po podaniu hasła pokaże się okno Nie wylogowuj się z żadnych aplikacji
, odznaczamy opcję Zezwalaj mojej organizacji na zarządzanie moim urządzeniem
i klikamy w tym oknie na opcję Nie, zaloguj się tylko do tej aplikacji
. Na tym etapie, Microsoft Office 365 jest aktywny z naszym kontem z Uniwersytetu Warszawskiego. Możemy przeciągać do niego pliki Worda, PowerPointa, Excela oraz Visio, bez potrzeby logowania się do usługi OneDrive na naszym koncie Windowsa. Jeśli jednak chcemy wysłać plik w innym formacie niż obsługiwanym przez Microsoft Office 365, będziemy musieli zalogować się do usługi OneDrive i tam podać ten sam login i hasło, które podawaliśmy przy logowaniu się do Office'a.
Nie logując się w usłudze OneDrive, przerzucone dokumenty z komputera do Office'a zostaną oczywiście w chmurze. Jeśli będziemy chcieli mieć dostęp do nich lokalnie, musimy wybrać opcję Pobierz kopię
z menu Plik, gdy edytujemy jakiś plik. Jeśli chcemy mieć szybszy dostęp, w takim przypadku zalogowanie się do usługi OneDrive będzie wygodniejsze.
Linux
W przypadku Linuksa, jest sprawdzona metoda tylko dla dystrybucji Ubuntu.
Włączamy terminal (można użyć skrótu klawiszowego Ctrl + Alt + T) i wpisujemy po kolei
sudo add-apt-repository ppa:yann1ck/onedrive
sudo apt update
sudo apt install onedrive zenity
Następnie logujemy się do usługi OneDrive naszym loginem i hasłem, które wcześniej ustawialiśmy. Wpisujemy więc w terminalu:
onedrive
Po wpisaniu naszych danych ukaże nam się pusta, biała strona. Klikamy na pasek adresu i kopiujemy jej adres (można też użyć skrótu klawiszowego Ctrl + L, a po nim Ctrl + C) i wklejamy skopiowaną zawartość paska adresu do terminala prawym przyciskiem myszy, wybierając opcję wklej, albo skrótem klawiszowym Ctrl + V. Po tym pozostaje nam zainstalowanie Office'a 365 (jest to wrapper napisany w electronie), czyli w terminalu wpisujemy:
curl -s https://raw.githubusercontent.com/Fmstrat/loffice-365/main/installer.sh | bash -s
Instalacja zakończona. Przechodząc do folderu z dokumentami które mają odpowiednie rozszerzenie dla Microsoft Office, można wybrać prawym przyciskiem, by wybrać otworzenie pliku w innym programie i wybrać odpowiedni: word, excel, power point itd., albo zmienić na stałe otwieranie plików o danym rozszerzeniu konkretną aplikacją.
Powyższa metoda została zaczerpnięta z tej strony. Każda osoba która wolałaby nie korzystać z instalatora przez curl, może znaleźć tam kod źródłowy skryptu, który może lokalnie sama wykonać na swoim komputerze.